lunes, 4 de noviembre de 2013

PRINCIPIOS PSICOPEDAGÒGICS:

Que es desenvolupar?

L'aprenentatge es un procés de desenvolupament que pasa per un equilibri, un desequilibri i per consecuència un nou equilibri. "Jean Piaget"


PRINCIPIS PSICOPEDAGÒGICS DE L'APRENENTATGE:

Hi ha deu principios pscicopedagògics que hem de tenir en compte a l'hora de la nostra pràctica com docents:

-El primer es diu Conexiements previs com a punt de partida:

Depenent dels coneixements previs del nostre alumne, podem tomar un camí o un altre en la seva educació.Es necessari conèixer els coneixements previs del alumne per poder guiar-l'ho per un camí en el qual accepti els nous coneixements.
Per exemplo jo, quan vaig arribar a l'illa, venia d'Italia i hem varen fer una prova de conexements per saber come guiarme.

-El segon es la Vinculació profunda entre nous continguts i conexements previs:

Com docents tenim que evitar que l'alumne memoritzi, per aixi hi ha que trobar un punt en la nostra forma d'ensenyar per que no l'hi resulti pesat,
-El tercer es el Nivell de desenvolumpament:

Hi ha diferents estadis en el desenvolupament d'un nen, i tenim que conèixer la fase en la qual s'està portant a terme el seu desenvolupament.

-El quart principi es la Zona de desenvolupament proper:

Es la "zona" en la qual el mestre ajuda als alumnes perque sapiguen fer-les.

-El cinquè principio s'anomena Disposició per a l'aprenentatge:

Característiques que tenen que veure amb l'equilibri personal, la relació social i la interpersonal. Com alumne, jo no sempre m'he sentit en plenes condicions personals, havia moments en els quals no habia un bon ambient a casa i aixó es plasmava a les classes, un bon mestre ha d'estar sempre atent en l'actitud del seu alumne per saber si te que intervenir o no i per ajudar-lo de la manera possible i adequada.
-El sisé principi s'anomena Significativitat i funcionalitat dels nous continguts:

Aixó significa que els alumnes han de saver que no estan aprenent per res, hi ha que donar-l'his motius per aprendre i que es motivin, que es donin compte que no estan aprenent per res, sino que tot té la seva finalitat.
Quan jo vaig cursar primària i la ESO, en una escola concertada de monjes, mai un docent va explicarme el perque tenia que aprendre segons que coses o perque estudiaven les taules de multiplicar, a día d'avui, estic treballant en un casino, un lloc en el qual tens que tenir sempre controlat els números en el teu cap i es molt important ser bon en les taules de multiplicar, desprès de varios anys sense treballar aixó vaig tenir que agafar velocitat amb els números un altra vegada perque per el meu treball es imprescindible ja que tens moltes responsabilitats. Si un docent m´ hagués explicat les taules amb una finalitat "vital" jo hauría posat molt mes interés. Mai vaig aprobar les matemàtiques per el motiu de que no m'he pareixien imprescindibles en la meva vida, pero ara resulta que les estic dominant a la perfecció.

-El sèptim es diu Activitat mental i conflicte congnitiu:

Per ser mestre hi ha que entendre moltes personalitats. Ha d'haver un conflicte per aprendre, una nova visió de l'ensenyança.
-El vuité principio es L' actitud favorable, sentit i la motivació:

 L'objectiu del mestre es ajudar al alumne que aprengui per aprendre

La motivació, pot ser de dos tipus: 

1)Intrínseca: la propia motivació de la persona, sense que sigui necessari cap motivació exterior a un mateix.
2)Extrínseca:  motivació que ve de fora de la propia persona.

Com docen, es molt important desprendre motivació als nens, segons el meu punt de vista, quan un nen rebeix motivació extrínseca i veu que es capaç de fer les coses, es quan sorgeix la seva propia motivació, la intrínsexa.

Jo he exercit de docent en alguna que altra classe de l'Ajuntament d'Eivissa sobre el parkour (esport que practica fa un parell d'anys) i sempre he tratar de transmetere el meu amor per lésport que practic i donar motivació extrínseca als nens, quan ells adoptan aquesta motivació i veuen que poden fer les coses tots sols, aprenen a automotivarse.

-El nové principi es Autoestima, autoconcepte i espectativa:

En resumides paraules, denominan autoconcepte a la propia autoestima en un mateix. Pot ser que tu creguis que fas una cosa be, peró en realitat no es així.

L'espectativa, les espectatives son aspectes que condicionen el comportament del docent a l'hora de estar amb els alumnes. Quan a una classe hi ha, per exemple, alumnes d'un altre país, no pots fer-l'hi el mateix examen de català que als alumnes del lloc que estan acostumats a la llengüa.

-Com últim, per tancar els principis, el desè es la Reflexió sobre el propi aprenentatge i metacognició:

Quan es parla de reflexió es quan un mateix es pregunta " perquè ho faig?" "com puc utilitzar lo que he après?". La reflexió sempre ha de tenir un "perquè" i un motiu.

La metacognició es el conexiement sobre el propi aprenentatge, com abans mencionavem, aprendre per aprendre i un ha de ser capaç de realitzar lo abans après.

No hay comentarios:

Publicar un comentario